Deel 05



Hoeveel rook ik en wat heeft dit gekost


Ik rook 35 jaar lang shag

= 30 sigaretten per dag

Ik reken met maanden van 30 dagen = 30 x 30 = 900 per maand

Ik reken met jaren van 10 maanden

= 900 x 10 = 9.000 per jaar

Gemiddeld totaal in 35 jaar

= 9.000 x 35 = 315.000

Vul hierboven je eigen getallen in


 Alles berekend op gemiddelde aantallen en prijzen


Voor de totale kosten heb ik gekeken op internet hoeveel een pakje shag van mijn merk kostte in de periode 1980 - 1988. Dit was ongeveer 4.50 in guldens.

Dit heb ik omgezet naar 4.50 euro. Na 35 jaar is de prijs dus gestegen naar bijna 11 euro. Hiervan heb ik gezegd dat het gemiddelde ongeveer 7 euro is.

Hier ben ik wederom iets lager gaan zitten. Uiteraard is dit niet exact maar ik moest op een getal uitkomen wat eerlijk zou zijn.

Zoek op internet eens op wat je merk(en) kosten in jouw rookperiode. Probeer net als ik een gemiddelde te bepalen.


De rekensom wordt dan als volgt als ik uit een pak shag 60 sigaretten haal


Totaal sigaretten in 35 jaar tijd

= 315.000

shagjes uit 1 pak

= 60

Totaal gerookte pakken shag

= 315.000 : 60 = 5250 

Gemiddeld 7 euro per pak shag

= 5.250 x 7 euro = 36.750 euro

Reken net als ik uit hoeveel shagjes je uit zo'n pak shag haalde. Met sigaretten is dat al duidelijk.


Zoals gezegd heb ik voor alle vloei, lucifers, aanstekers en andere rookwarenartikelen deze bedragen weer naar boven afgerond. Hiermee denk ik dat het volgende bedrag de waarheid zal benaderen en zelfs lager ligt dan ik in werkelijkheid aan waarde heb (op)gerookt.


€ 40.000

Hierboven komt jouw bedrag te staan wat jij hebt gerookt in jouw rookperiode.


Verander mijn gegevens in jouw gegevens en je ziet direct wat dat roken jou kost. Neem dat getal en bedrag goed in je op is mijn tip. Die ga je jezelf nog wel een paar keer voor de neus houden hoor. Of als het helpt schrijf je ze op en plak je deze op je badkamerspiegel of waar dan ook. Wat maar helpt om je eraan te herinneren wat dat roken kost en hoe belachelijk roken eigenlijk is. Wil je er nog een aantal verkwiste minuten of uren aan plakken. Dat kan ook hoor. Reken voor elke sigaret zo'n 10 minuten? In mijn geval kom ik dan op 315.000 x 10 minuten = 3.150.000 minuten. Als ik dat deel door 60 kom ik op 52.500 uren aan één stuk roken. Moet je je dat eens voorstellen. Zoveel uren alleen maar aan het roken en je longen aan het ziek maken. Wat is het toch een belachelijke bezigheid ook.


Afbeelding I can('t) do it

Briefjes ter herinnering aan wat je met jezelf hebt afgesproken helpen trouwens echt. Veel mensen vinden het onzin of stom maar het gaat niet om die mensen. Het gaat om jou en alles is de moeite waard om te proberen als het je kan helpen.

 

Zo hielpen die briefjes mij ook bij mijn poging om gezonder te gaan roken. Gewoon steeds even jezelf een memo geven met de herinnering waar je mee bezig bent zodat je niet in je oude gedrag terug valt. Maar zoals bij alles moet je het echt willen en er helemaal achter staan. Anders gaat het niet werken en is het falen geblazen.


Ok. Ik ben bijna zover dat ik jou het schema ga geven dat ik heb opgesteld en waar ik me aan heb gehouden. Dit schema bracht mij naar mijn stopmoment. Ik hoop dat het jou ook zal helpen en heb daar alle vertrouwen in! Je bent inmiddels niet voor niets zover gekomen met lezen, wetende dat het stoppen waarschijnlijk veel energie zou vergen. Wederom hoop ik dat het net zo gaat als bij mij en het je praktisch geen energie zal kosten. Och, nog even geduld toch. Ik moet je nog iets vertellen over de fase vóór ik mijn roken ging aanpakken. Misschien herken je er iets van of zet het juist iets in beweging bij je.


De voor-overweging fase

Een belangrijke fase. Een fase die vele stoppers herkennen omdat dit vaak de fase is waarin het roken zo tegenstaat dat veel mensen besluiten die stoppoging te wagen. De motivatie ligt vaak in een reden van buitenaf. Zo kan het overlijden van een dierbare aan kanker een reden zijn, of voor een vrouw kan dit een zwangerschap zijn. Voorbeelden genoeg te bedenken. Ook partners doen dan wel eens mee in die stoppoging als hun vrouw zwanger is. Hoe dan ook gaat er meestal een bepaalde fase van overdenking aan vooraf waarna een besluit wordt genomen. Hoe definitief dat besluit is heeft weer te maken met hoe groot, en blijvend de motivatie is. Voorbeeld hierin is dezelfde zwangere vrouw die na de bevalling weer opnieuw gaat roken. En partner natuurlijk ook.

 

Zo had ook ik mijn voor-overweging fase. Al was het dan zonder het besluit om te stoppen. Wel de overdenkingen dat het roken toch echt ongezond is en ik ook geen zin heb om kanker te krijgen. Ook leek mij het vooruitzicht om een slechte longinhoud te hebben door bijvoorbeeld C.O.P.D. geen fijn toekomstbeeld.

 

Even een zijsprong; want dit doet me weer herinneren aan een moment in 2016 toen ik ook wilde minderen. Ik besloot gewoon om in plaats van elk half uur, elk uur een sigaret te roken. Het  lukte een paar weken tot ik het weer losliet. Dit onder de noemer dat vanwege een teveel aan stressfactoren mijn poging toch geen kans van slagen zou hebben. In die fase ga je steviger nadenken en soms wat dingen proberen. Los zand tot er dat moment komt waarin je een echt besluit neemt.

 

Laat ik er voor het gemak nu vanuit gaan dat jij op dit moment in die fase zit? Dat het gaan lezen van mijn verhaal bij jouw overdenkingen hoort en dat naast het lezen over mijn overwinning op dat brein, jij jouw redenen hebt om het roken aan de wilgen te willen hangen. Waarschijnlijk wil je wel besluiten om te gaan stoppen en valt het je tegen dat ik nu beweer dat dit helemaal niet nodig zal zijn. Ik zeg namelijk dat je gewoon kunt blijven roken en alleen maar gaat stoppen met het inhaleren van de rook. Kun je dus hier en nu je plannen bijstellen? Kun je omdenken? Kun jij het grotere plaatje zien? Maar uiteraard mag je ook die stoppoging met mijn methode doorvoeren. De stopwijze is dezelfde met het niet inhaleren. Alleen plaats je dan voor jezelf een stopdag over 8 weken in je agenda. 

 

Ik zou deze websitepagina's nog niet weg klikken hoor. Naast mijn manier van stoppen met roken staan er voor velen wel wat eyeopeners in denk ik. Of een aha-moment. En misschien ga je eerst toch even je eigen weg om te stoppen maar lukt dit helaas niet. Zoek dan deze website weer op en overweeg dat stomme stoppen met inhaleren eens. Geef die vreemde manier van mij dan eens een kans. Je hebt er echt niets aan verloren, je was toch alweer begonnen met roken.


Afbeelding new mindset tot new results

Ik garandeer je dat je op deze wijze al snel een goed gevoel gaat krijgen. Je weet namelijk dat je een stuk gezonder bezig bent zonder in principe iets te hebben veranderd. En geloof me maar, dan gaat het balletje rollen en is dat stopmoment er voor jou ook binnenkort. Hoe dan ook ben je dan van een zeer ongezonde roker veranderd in een meer gezondere roken. Voor zover dat mogelijk is. Uiteraard kan ik jou niet garanderen dat jij straks stopt. Ik ken je niet, en ik ken ook jouw gewoontes niet, maar ik ken wel jouw verslavingsgedrag en ik heb ontdekt hoe dit uit te doven naar helemaal niet meer roken. Zelfs naar een ingebed gevoel alsof je nooit hebt gerookt. Bijzonder toch? Ik ben erg benieuwt hoe jij het gaat ervaren. 


Ik vertelde je net dat ik je niet ken. Toch durf ik te beweren dat jij dit kunt, net zoals ik dat heb gedaan. In het begin is het klungelig maar je zult merken dat niemand door heeft dat je opeens heel anders bent gaan roken. Het valt niet op dat je bent gestopt met het inhaleren van de rook. En ja, doordat je niet meer inhaleert denk je heel even dat je iets mist en is het een beetje wennen aan het nieuwe roken. Bij mij verdween dat gevoel na een paar dagen en ik hoefde er daarna niet meer bij stil te staan. Het was op dat moment al een nieuwe gewoonte geworden zonder dat dit mij extra moeite had gekost. Ik vertelde al dat mijn longen de rook niet meer gewend waren en ik even naar adem moest happen toen ik me toch vergiste. Mijn longen waren helemaal ontwend om die rook te inhaleren en zij kwamen in opstand. Heel gaaf eigenlijk. Het betekende dat mijn longen ook al reageerden op het minderen van de rook die ik binnen kreeg. 


In die voor-overweging fase denk je dus heel vaak aan minderen, aan stoppen of iets daar tussen in. Mijn motivatie om in die fase terecht te komen was voor een deel mijn kind. Hij werd geboren op 13 april 2014 en dat zette toch een bepaal denken in gang. Ik wil er zijn voor hem bij elk moment in zijn opgroeien, en ik wil er ook zijn zodat hij een vader heeft bij alles wat hij tegen gaat komen in het leven. Niet een vader die is bezweken aan de gevolgen van het roken. Want naast het roken als verslaving, is roken ook een keuze. In ieder geval is het minderen of stoppen met roken een keuze die je altijd kunt maken. Je verschuilen achter allerlei redenen waarom je niet zou kunnen minderen of stoppen is te gemakkelijk. Ja, het wordt een strijd. Een strijd die ik al heb gestreden, en nu beschreven. Het mooie van mijn manier is dat je dus met veel minder strijd-energie het ook kunt winnen van je verslaving. Het hoeft geen spreekwoordelijke hel te zijn waar je doorheen moet gaan.


Het is wilskracht om de keuze te maken te minderen of te stoppen met roken. Maar dit even roepen kunnen we allemaal wel. Het knappe er aan is dat je dan ook acties plakt aan die keuze. Hieraan meet je de motivatie om te veranderen. Ik heb die keuze gemaakt om te minderen en gezonder te gaan roken en ik heb mijzelf er aan gehouden dat daar bepaalde acties bij hoorden. Hier ben ik dan ook niet meer vanaf geweken. Dat dit zou leiden naar een volledig stoppen met roken kon ik niet vermoeden. Toen dit dan wel gebeurde heb ik mijn plan bijgesteld naar de nieuwe situatie en heb ik mijzelf verteld dat ik een nieuwe keuze heb. De keuze om gestopt te blijven. Je voelt hem aankomen? Ja, daar horen wederom nieuwe acties bij. Het is een dynamisch proces. 

 

Bij al dit soort momenten moet je even stil staan en nadenken over waar je nu bent, waar je naar toe wilt gaan maar vooral hoe je dat wilt doen. Ik zeg ook tegen patiënten waar ik mee werk dat losse gedachten in je hoofd bar weinig opleveren in het doel om de verslaving te verslaan. Dan zal die verslaving het van jou blijven winnen. Maar als jij zelf een goed plan opstelt en je daar aan houdt, dan kun je winnen want je bent voorbereid op de dingen die gaan komen. Zo heeft iedereen zijn voor-overweging fase en dat is vrij normaal bij bepaalde besluiten. De meeste mensen willen deze besluiten goed overwegen voordat er een definitieve keuze wordt gemaakt. 


Ik persoonlijk vind het stoppen met roken precies zo’n besluit. In de praktijd blijkt toch echt wel dat dit onder de grote besluiten mag vallen. Dat zie je terug in de hoeveelheid mensen die er jaarlijks mee worstelen om er vanaf te komen. Sommige mensen worstelen er hun hele leven mee. Dus, denk eens goed na over wat jouw gedachtes en overdenkingen zijn in deze voor-overweging fase? Zet die heel strak in je hoofd en laat ze niet meer los. Put hier je kracht uit om het vol te houden. 

 

Hier komt weer een zijstraatje in mijn verhaal. Och, je bent dit nu wel gewend van me. Komt er een collega deze week naar mij toe en informeert hoe ver ik ben met het schrijven van mijn verhaal. Dus ik vertel over waar ik nu in zit met het schrijven en we raken aan de praat over mijn methode. Deze collega heeft al een paar pogingen gedaan om te stoppen maar het lukt elke keer niet. Het gekke is dat deze collega al eens heeft gezegd dat het 'niet inhaleren' niets zou zijn, maar toch zeer geïnteresseerd is in mijn manier. 

 

Deze collega gaat het binnenkort weer proberen maar laat al de deur open voor mijn methode. Het is overduidelijk voor deze collega dat er toch iets in die gekke methode zit. We hebben afgesproken, dat als mijn verhaal klaar is dat deze collega het direct mag lezen. Na deze laatste poging is de collega bereid te overwegen om mijn manier ook te proberen. Grappig hoe de verslaving ervoor zorgt dat er een bepaalde terughoudendheid overblijft in een eventuele besluitvorming. Weer zo'n bewijs dat het kleine hersengebied je onder controle probeert te houden. Ik snap dat anderen erg kritisch kijken naar mijn uitleg over hoe te minderen, en hoe te stoppen. Het druist in tegen de indoctrinatie van het bedrijfsleven en de gangbare methodes hoe te stoppen. Maar hoe langer je er over praat, hoe aannemelijker en meer logisch het allemaal is. Daarnaast ben ik het levende bewijs voor mijn omgeving dat het werkt. En nogmaals, het kost me nu na bijna 2 jaar totaal geen moeite. Nul, nada en noppes! Je zou zeggen dat, met mijzelf als wandelend bewijs, iedereen zich er op zou storten toch? Deze collega blijft dus terughoudend. Raar? Het is denk ik een nog niet kunnen omdenken, of er simpelweg nog niet klaar voor zijn.


Wat ik nu aan je ga vragen is om een dag te kiezen op je kalender of in je agenda wanneer jij gaat minderen met roken. Dat minderen ga je doen door te stoppen met de rook te inhaleren. Niet meer en niet minder.

 

Je kiest nu nog niet om te stoppen. Ik vraag je hier en nu die keuze om tot actie over te gaan te maken. Dit is jouw moment om gezonder te gaan roken! Maak de keuze nu.


Weet je, als je nu toch aan je sigaret zit te lurken, probeer het gewoon, rook eens zonder te inhaleren en sta eens stil bij het verschil. Is dat verschil nou echt zo enorm groot? Je ruikt de rook toch nog steeds, je proeft die rook ook nog steeds en je doet eigenlijk niets anders dan tijdens jouw normale wijze van roken. Geef het een kans want je verliest er niets mee. Je kunt hierdoor alleen maar je gezondheid en macht op je leven terug krijgen. Stel je eens voor dat die gekke methode ook jou brengt wat het mij heeft gebracht? Hoe gaaf zou dat zijn? O ja, kijk nu ook eens terug naar je schema van hoeveel sigaretten je rookt en hoeveel geld dit kost. Pak hier je overwegingen bij waarom je gezonder wil zijn en neem dat besluit. Oké, je hebt je besluit genomen en de datum geprikt om te stoppen met het inhaleren van de rook. Goed zo! Ik persoonlijk zou voor nu direct kiezen hoor, maar dat is aan jou. Jij moet het doen, dus jij bepaald.